fredag, augusti 22, 2014

Har jag varit borta länge nog nu?

Nu börjar det komma tillbaka. Lusten att skriva, att inspirera och dokumentera. Jag har i många år skrivit dagbok, men i vuxen ålder finns det inte riktigt samma tid att lägga sig med dagboken i sängen på kvällen och sammanfatta aktiviteter och känslor. Eller är det kanske så att det inte känns lika intressant och spännande längre? Hur som helst är det faktiskt så att saker är på väg att hända som jag vill berätta och skriva om.

Det är ingen nyhet att jag på andra försöket blev utvald att få vara instruktör på Friskis. Det är heller ingen nyhet att min lilla bebis nu inte är en bebis längre, utan börjar närma sig barn-status. Nyhet är kanske att jag numera jobbar igen, istället är det Socker som tar hand om vår skatt på dagarna. Men det jag planerar att skriva om handlar ju mest om träning såklart. Det är ju det jag tycker är kul och brinner för.

Min strategi för att skriva inlägg har alltid varit helt slumpmässig. Jag har helt enkelt skrivit när andan fallit på och jag har hittat något att skriva om. Att i förväg planera inlägg, eller att sortera och organisera dem precis som en liten tidning, har aldrig fallit mig in. Jag har använt tidsinställda inlägg några gånger, men mest för att jag inte har velat lägga upp två olika inlägg direkt efter varandra. Det finns tusentals bloggtips, men detta är nog ett sånt tips som jag kanske kan ta till mig för att kunna fortsätta skriva i en jämn ström.

Min förhoppning är att jag orkar hålla ångan uppe, och att jag lyckas inspirera mig själv och andra att träna, röra på sig, komma ut och att njuta av livet. Då sätter vi igång!

tisdag, november 19, 2013

Att vänta

De som känner mig vet att en av mina svaga sidor är tålamodet. Jag vill gärna att saker man väntar på eller längtar till ska hända nu, nu, nu. Gärna igår. I helgen var jag på Friskis igen. Jag har efter två kvällar och en heldag varit så övertygande att jag äntligen nått ett av mina mål i livet: att få instruera, motivera och inspirera. Jag har blivit utvald att vara gymtränare! Jag fick beskedet idag och gissa om det kröp i kroppen av glädje och pirrade i magen av förväntan.

Det är ju liksom inget nytt för mig att vara tränare, men nu handlar det ju om en helt annan nivå. Okända människor ska komma till mig och få hjälp med sin träning. Det är en ganska lång väg innan jag är framme, men jag kommer att skriva om varje steg och jag kommer definitivt njuta varenda sekund av detta spännande som nu händer.

Yes! Enkelt och kraftfullt. Så som jag känner just nu.

fredag, november 15, 2013

Fredagsfys

Jag gillar att Friskis har cirkelfys på fredagar. Det är lagom att träna på förmiddagen, för då finns tid kvar att hinna fixa lite inför helgen. Jag har missat ett par gånger och nu var det nya övningar. Det är mycket bålstyrka och balans. Perfekt för en lite försvagad mammakropp.

Varvet ser ut så här:
- Utfall med skivstång, viktplatta endast på ena sidan
- Armhävningar med en hand på en step up bräda och en hand på golvet
- Sidoplanka
- Kettlebell svingar
- Studs med medicinboll på sidan, sittande med raka ben
- Over head squat på bosu boll
- Sidocrunches
- Höftlyft med indrag på pilatesboll

2 varv, 30 s x 2 på varje övning

Träningen skapade så mycket energi i kroppen att jag orkade dammsuga, tvätta och städa badrummet innan Socker kom hem från jobbet. Så nu är det helg!

Lofsans föreläsning

Lofsans föreläsning igår var bra, men för mig som ändå har lite koll på både träning och kost var det egentligen inte så mycket nytt. Hon sa fick ett par saker som jag skrev upp.

- När man ligger på magen på golvet ska man kunna dra in magen shop mycket att en liten glipa bildas mellan golvet och magen. Nu förutsätter ju detta att man samtidigt är ganska smal, annars är det ganska omöjligt. Men däremot kan man känna med händerna på magen, och då ska musklerna kunna lyfta bålen.

- När man gör benböj kan man testa din bålstyrka genom att knyta ett snöre runt magen. När man sedan är i bottenläget ska snöret glipa. Dvs man ska dra in magen mycket!

- Sen är det ju det klassiska för att äta, träna och må bra: 80/20. Om man är duktig och äter bra 80% av tiden finns också utrymme för 20% "slarv". Det kändes aktuellt för mig eftersom jag har så lätt för att tänka att jag äter dåligt, men räknar jag på det är jag övertygad om att det ändå är helt okej.

På det hela var det en trevlig kväll. Bebis skötte sig dessutom exemplariskt!

torsdag, november 14, 2013

Kvällsutflykt

Ikväll är det föreläsning med Lofsan mitt på vischan. Jag är anmäld och planerar att åka om inte bebis får för sig att vara extra bråkig ikväll. Har nämligen fått ett ok på att bebisar får hänga på, och min bebis är inte den enda som kommer att vara där. Tänker att uppladdningen får vara flera rploga och tuggbara leksaker, mycket bröst och bärsele. Förhoppningsvis en vinnande trio.

Jag vet faktiskt inte vad föreläsningen kommer att handla om, men eftersom Lofsan är typ träning förutsätter jag att det mestadels blir det. Sen var hon ju faktiskt med i SVT:s program "Född 2010", som jag gillade och ser fram emot uppföljningen av. Kanske blir det några ord om det också. Hur som helst ska det bli mycket spännande att åka dit och lyssna och träffa på lite andra träningstokiga människor.

Håll tummarna för att bebis håller sig i schack och somnar fint i selen alternativt i bilen på väg hem.